En tegelfasad som sticker ut - By RUM
Annons
Arkitektur

En tegelfasad som sticker ut

Byggnaden The Interlock i Londonstadsdelen Fitzrovia tar för sig utan att ta över. Med hjälp av olikformat tegel har arkitektkontoret Bureau de Change skapat en fasad som sticker ut – bokstavligen.

Annons

Foto: Gilbert McCarragher

Samtida men historiskt förankrat, denna arkitekturens heliga graal har varit utgångspunkten även i arkitektkontoret Bureau de Changes arbete med Londonbyggnaden The Interlock. Tegel högt och lågt möter besökaren, men det är inte vilket tegel som helst. Nya formationer och lösningar på den eviga fasadproblematiken har stötts och blötts med ett förtjusande resultat. Det är bekant, men samtidigt nytt. Londonområdet Fitzrovia med sin pregnanta historia lämpar sig bra för den här sortens exerciser.

– Det här är ett väldigt typiskt projekt för oss på Bureau de Change. Vi börjar alltid med att researcha området som byggnaden ska ligga i. Då upptäckte vi att Fitzrovia var centrum för Arts and Crafts-rörelsen i London på 1800-talet och det blev början på vår designprocess. Vi bestämde oss för att skapa en byggnad som ekar av hantverkskunnande, alltså en byggnad som känns hantverksmässigt gjord och därför unik, berättar Bureau de Changes grundare Katerina Dionysopoulou och Billy Mavropoulos.

Annons

”Vi bestämde oss för att skapa en byggnad som ekar av hantverkskunnande”

Det är exteriört som byggnaden verkligen sticker ut. Det valda tegelmaterialet liknar inte alls det som pryder grannhusens mer traditionella fasader; färgen, mönstret och den tredimensionella effekten som uppnåddes genom att arbeta med 3d-modeller som kunde studeras och utvärderas, känns fräscha och en smula egensinniga utan att ge ett clownaktigt intryck.

– Vi undersökte omgivningarna och observerade att tegel har varit det huvudsakliga byggmaterialet i det här området från början av 1800-talet fram till 1990-talet. Till och med gatorna var gjorda av tegel. Så föddes idén att ta detta ”normala” byggmaterial och använda det på ett nytt sätt och flytta fram gränserna för vad som är möjligt att göra med både materialet och med tegelfasader.

Det självklara, och självsäkra, intrycket som fasaden ger i dagsläget var inte någon enkel match att förverkliga vare sig för arkitekterna, byggarna eller tegeltillverkarna. Det fanns en uppsjö utmaningar längs vägen. Det var bara för arkitekterna att sätta sig i skolbänken. Tegelstenarna är inte tillverkade i något standardformat utan noggrant utformade för att passa in i mönstret. Det finns 44 varianter och arkitekterna liknar arbetet vid ett pussel för att få ihop slutresultatet.

Annons

”Det ser annorlunda ut från olika håll, det liksom rör sig med betraktaren”

– Först var vi tvungna att förstå exakt hur teglet tillverkas, hur lång tid det tar och vad det kostar. När vi väl förstod det, efter ett långt besök på tegelfabriken, kunde vi gå vidare med vår designprocess och få resultatet att bli kostnadseffektivt. Nästa utmaning var att bestämma hur fasaden skulle konstrueras för att alla de märkligt formade tegelstenarna skulle sitta kvar, och slutligen var vi tvungna att lösa problemet med tidsåtgången, säger Katerina Dionysopoulou och Billy Mavropoulos.

Fyravåningshuset är ganska smalt och rymmer förutom tre lägenheter också ett kafé på entréplan med ett galleri en trappa ned. Det är omtyckt i området. Arkitekterna berättar att de ibland går förbi byggnaden och känner sig lite nöjda, de också.

– Huset överraskar oss alltid. Det ser olika ut beroende på om det är torrt eller blött, om lamporna är tända på kvällen och det ser annorlunda ut från olika håll, det liksom rör sig med betraktaren, konstaterar de.

– Vad vi har lärt oss av projektet? Var envis! Det finns alltid ett sätt att göra det man vill. Och investera tid i att inspirera människorna du jobbar med, inte bara de i din egen studio utan också konsulter, fabriksägare, hantverkare och kunder. Det är det enda sättet att få alla att satsa det lilla extra.

Projekt: The Interlock.
Var: London, Storbritannien.
Vad: Bostäder, kafé, galleri.
Arkitekt: Bureau de Change.
Färdigställt: 2019.

Annons

Publicerad i Tidskriften Rum nr 2-2020

Lämna en kommentar

Annons