En espresso med… Magnus Elebäck - By RUM
Annons
Design

En espresso med… Magnus Elebäck

Vi tar en digital kaffe med de roligaste och mest intressanta i arkitektur- och designvärlden. Den här veckan möter vi Magnus Elebäck, som tillsammans med vännen och kollegan Chris Martin har grundat och driver möbelföretaget Massproductions. Över en espresso berättar han om transparens i möbelindustrin och om drömmen om calvados.

Annons

Hej Magnus! Vad är det roligaste som händer den här veckan?
– Jag tror att du såg den ihopsnickrade schäslongen vi hade i studion senast du var här? Vi håller på att utveckla den och ska vara klara till årsskiftet. Den här veckan håller vi på och snickrar vidare på prototypen och utforskar hur man kan skapa mycket komfort utifrån enkla, hårda material.

Soffan Bam från Massproductions
Soffan Bam är en av Massproductions senaste lanseringar. ”Det kanske är lite nyhetens behag men jag gillar att det finns något direkt och smartness inbakat där, att den skickas platt och kunden sätter ihop den jätteenkelt. Sammeten tillför något mysigt till den hårda formen” säger Magnus.

Chris ritar ju alla era produkter. Blir du aldrig sugen på att formge en och ba’ ”Ha, den blev vår bestseller. In your face!”?
– Jo, det kan ju klia lite i fingrarna ibland. Men jag har varit där och jag vet vilken jäkla press det är att stå där; både från en själv för att man vill göra något nytt och relevant men också från omgivningen, så jag överlåter det gärna åt Chris. Jag gillar att bygga saker och jag tycker att det är kreativt att bygga ett företag. Chris och jag kompletterar varandra på ett bra sätt. Han är extremspecialist och det måste man vara för att göra så fantastiska möbler. Jag är generalist och ser hur alla bitar bidrar till helheten. För mig handlar det om att skruva upp alla delar och få dem att fungera optimalt. Vi har byggt upp företaget tillsammans från ingenting. Vi är kompisar först och främst, och sekundärt affärskompanjoner.

Massproductions kontor och showroom
Massproductions kontor och showroom i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Jag har läst om ert The Transparency Project på nätet. Berätta mer!
– För att vara ett tillverkande företag är vi ganska bra på hållbarhet, men att tillverka är ju alltid problematiskt eftersom man släpper ut koldioxid och annat. Vi vill dock inte gå runt och känna oss dåliga hela tiden eftersom design också handlar om kultur och funktion, två saker människor behöver. Med The Transparency Project är vi intresserade av att visa att vi tillverkar på ett ansvarsfullt sätt. Vi har alltid följt Möbelfakta, som är ett svenskt bedömningssystem i tre delar, som dels kontrollerar att man har en ansvarsfull produktion och tar hand om dem som jobbar med produkten, dels kontrollerar miljöaspekten med vattenbaserade lacker och bra material, och dels kontrollerar hur väl möblerna håller när man använder dem, enligt europeiska normer och testlabb.

”Vi vill göra 200 stolar, men fabrikerna som fanns ville göra minst 20 000 eller ingen alls”

Tillverkning av Massproducitons stol Tio
Stolen Tio på fabriken i nordvästra Polen.

– Vi vill vara supertransparenta med var vi tillverkar, vilka som jobbar för oss, vad de tjänar och hur ofta vi besöker fabrikerna. När vi startade Massproductions och letade en producent var det ingen i Sverige som var intresserad av att göra så små serier. Vi vill göra 200 stolar, men fabrikerna som fanns ville göra minst 20 000 eller ingen alls. Vi tillverkar därför i nordvästra Polen och det har vi gjort sedan vi började med vår första produkt, Tio-stolen. Vi använder tre olika fabriker: en för trämöblerna, en för metall, och en för stoppmöblerna. De är otroligt duktiga, både rent tekniskt på att tillverka, men också på att exempelvis använda spillmaterial att värma upp fabrikerna med. Vi har också utvecklat ett verktyg för att mäta produktion och hållbarhet tillsammans med KTH. Det är ett digitalt, öppet verktyg som alla företag kan använda så att man kan jämföra produkter på ett konstruktivt sätt. Vi satsar även på en utbyggnad av vårt cirkulära tänkande och bygger upp ett nätverk av tapetserare runt om i världen som är bekanta med våra möbler och kan hjälpa till att klä om soffan om du har spillt en massa vin i den eller liknande. Vi vill förlänga livet på våra produkter. Om en möbel är bra gjord från grunden är det rimligt att ta hand om den, och vi vill underlätta för konsumenterna.

Annons

”Jag skulle gå i pension när jag var 40, köpa en gård i Normandie och bli calvados-producent”

Örbyhus slott i Norduppland
”Jag vill slå ett slag för Norduppland. Nu låter jag lite som en kommunpamp, men det är inte Gotland eller Österlen. Det är inte insmickrande men det finns en lågmäld skönhet i det norduppländska. Och det finns bra råvaror och mycket historia.”
Annons

Vad har du lärt dig nyligen?
– Jag hade en knasig dröm när jag var 25, och det var att jag skulle gå i pension när jag var 40, köpa en gård i Normandie och bli calvados-producent. Det har ju som bekant inte blivit så mycket av det, men nu har jag i alla fall, säkerligen helt olagligt, börjat experimentera med att själv framställa calvados. Det är väldigt spännande och tidskrävande. Och blir gott också, om jag får säga det själv.

Handen på hjärtat, skulle Tonårs-Magnus gilla dig? 
– Jättebra fråga, jag var tvungen att fundera lite på den. Men jag svarar ja. Jag tror att han skulle uppskatta att jag har låtit intuitionen guida mig framåt och aldrig tittat bakåt. Det gjorde jag när jag var yngre och det gör jag nu. Det är något av en livsfilosofi för mig. Intuition och magkänsla är otroligt viktiga verktyg och inget hokuspokus.

Tack för kaffet, Magnus!

Annons