Formgivaren Alexander Lervik vill ha mer kritik - By RUM
Annons
Design

Formgivaren Alexander Lervik vill ha mer kritik

Borde formgivare sågas oftare? Kanske, enligt designern Alexander Lervik. Om det, 3d-printade möbler och jakten på uppmärksamhet berättar han för Tidskriften Rum.

Annons

Hur känns det att vara designer den här våren?
– Det är speciellt i och med att allt har ställts på ända på grund av corona. Samtidigt är det ganska likt eftersom jag har fått fler uppdrag. Producenterna har mer tid att ägna åt produktutveckling. Däremot har jag själv dragit lite i handbromsen eftersom jag räknar med att min royalty kommer att påverkas av minskad försäljning. Det är en balansgång att gå ned i tid på kontoret samtidigt som vi får mer att göra.

Vad kan ni bidra med?
– Jag tog initiativ till att göra förkläden till Södersjukhuset. Allt var klart med möjlig tillverkningen i en möbelfabrik men det fanns lagliga hinder så det blev inget. Sedan hjälpte vi till att tillverka visir, men det var i ganska liten skala. Vi har också fått konkreta uppdrag tack vare corona. Hemarbetet kommer att öka eftersom många uppskattar att kunna jobba hemifrån. Vi har utvecklat nya delar för hemmakontoret tillsammans med Adea. Jag tror att corona kommer att påverka världen: resandet påverkas absolut – dels blir det dyrare att resa och dels tar videomöten bort en del av behovet.

Stolen Red ingick i Alexander Lerviks utställning Five playful chairs 2005.

”Jag tycker att det är för mycket hyllningar i media generellt när det gäller design”

Annons

Kan design rädda världen?
– Inte i den form vi ser i dag. Men det beror på vad man lägger in i begreppet. Design kan vara en del i produkter som räddar världen. Vi är en viktig del i ett större maskineri. Designbranschen går i dag mot att jobba för andra värden än att rädda världen, det är mer yta och trend och det tror jag är negativt för branschen på lång sikt. Jag tror att vi ska försöka gå tillbaka till kärnan men jag trillar själv dit ibland med ett uppmärksamhetsbehov.

Soffan Harper för Adea från skiss …
… till verklighet.
Annons

Hur ser du på vår roll, vi som jobbar med media?
– Ni är en del av problemet. Tittar man på konst och litteratur så skriver tidningarna seriös kritik men designer ifrågasätts väldigt lite. Jag har valt att göra flera större utställningar och då blivit recenserad och ibland sågad jäms med fotknölarna. Det tar så klart väldigt hårt just då, men jag uppfattar att det utvecklar mig som formgivare. Jag tycker att det är för mycket hyllningar i media generellt när det gäller design.

”Ibland jagar jag också uppmärksamheten fast jag borde göra tvärtom”

Hur kommer det sig, tror du?
– Jag har funderat mycket på det. Kanske delvis för att vi är en liten bransch där alla känner alla, speciellt i Sverige. Sedan bidrar det säkert att de stora dagstidningarna som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet knappt skriver om design. Det är i den typen av tidningar man kan förvänta sig recensioner. Det är lätt som designer att glida med och få en massa goodwill utan att göra speciellt bra saker. Ibland jagar jag också uppmärksamheten fast jag borde göra tvärtom. Och Instagram och andra sociala medier underblåser den tendensen. Bilden blir viktigare än objektet. Så var redan fallet när jag gjorde boken och utställningen 15×15×15. Slutsumman är att bilden är viktigare än objektet.

Vilken enskild sak tror du är viktigast att vi i branschen jobbar med eller ändrar på?
– Förhoppningsvis tror jag att corona får oss alla att omvärdera tillvaron. Vad är viktigast? Vi får inte bli ett yrke som bara handlar om yta, där vi formgivare är rockstjärnor. Det blir ointressanta produkter om driften att skapa bra produkter enbart handlar om att få uppmärksamhet. Det leder till likriktning. Mycket av det man ser i de sociala kanalerna är väldigt likt allt annat. Det blir svårt att skilja möbelproducenterna från varandra. Det var mer spännande och mer spretigt för 20 år sedan. Jag hoppas att corona får oss att våga jobba med annat än yta.

Jag hittade ett exemplar av tidningen Forum från 2009 när jag städade hemma. Där fanns en intervju med dig och du pratade redan då om 3d-printade möbler. Nu i vintras kom ju Terra för Design House Stockholm. Är det frustrerande att det går så långsamt? 
– Det har faktiskt gått snabbare än vad jag trodde att det skulle göra. Det har blivit billigare. I slutändan kommer utvecklingen att leda till att verktygsproduktion blir överflödig och det i sin tur ger bredare möjligheter. Miljövinsterna kommer att vara enorma när man kan lokalproducera och slipper transporter. Allt handlar om ekonomi och när 3d-verktygen blir snabbare och billigare kommer producenter att välja att tillverka på det sättet. Det såg man också under corona, stora fabriker, Volvo och Scania, blev tvungna att stänga ned eftersom de saknade vissa delar. Det är för dyrt att stänga ned hela produktionen, inom en snar framtid kan de i stället printa de delar de behöver. Jag blev faktiskt nyligen kontaktad av ett företag som vill samarbeta för att de hade sett Terra.

3d-printade stolen Terra för Design House Stockholm.
Annons

”Jag har velat leka, så vissa produkter har varit väldigt kortlivade och andra har blivit klassiker”

Lampan Luna XL som Lervik själv oblygt kallar ”den ultimata klotpendeln”.

Hur tycker du generellt att din tidigare design och dina tidigare jobb står sig över tid?
– Det är väldigt olika på olika produkter. Vissa har bevisligen hållit i drygt 20 år och flera är fortfarande storsäljare. Med det är alltid svårt att förutse trender och vad folk kommer att vilja ha. En fåtölj som jag ritade 2000 sålde lite i början men började plötsligt sälja ordentligt för ett par år sedan. Då hamnade den helt rätt i tiden. Och jag har alltid varit för rastlös i min karriär för att enbart satsa på en sak eller ett formspråk. Jag har velat leka, så vissa produkter har varit väldigt kortlivade och andra har blivit klassiker. Achille Castiglione sa någon gång att det enda han ångrade var att han designat för många produkter. Men om man jämför med dagens formgivare har han inte gjort speciellt många. Å ena sidan möjliggör den nya tekniken att tillverka fler produkter men vi måste börja ifrågasätta om det är rimligt att lansera 30 nyheter i Milano varje år. Hur är det ur miljösynpunkt? Finns behovet? När 3d slår igenom ordentligt kanske det tvärtom blir så att man designar många fler produkter men att de inte framställs i så stor kvantitet utan blir mer som unikat.

Vad jobbar ni med nu?
– Vi har ganska många projekt på gång: en del möbler för mässan, gasolgrillar, nya hissar, några lampor. Sedan har jag också påbörjat arbetet med nästa utställning men den ligger tre–fyra år in i framtiden. Det blir en fristående fortsättning på utställningen Enlightenment på Röhsska 2007. Jag tycker om att djupdyka in i ämnen. Det blir bränslet i min arbete.

Vad tror du om framtiden?
– Jag är positiv. Det är ett hårt slag för världen med corona, men att stanna upp och reflektera var precis vad vi behövde.

Publicerad i Tidskriften Rum nr 7-2020

Annons