Ingegerd Råman hyllar det slipade glaset - By RUM
Annons
Design, Inredning

Ingegerd Råman hyllar det slipade glaset

Glasformgivaren och keramikern Ingegerd Råman har sedan i slutet av 60-talet kommit att bli en av Sveriges främsta formgivare. Nu är hon aktuell med två nyheter för Orrefors som lanseras exklusivt på Svenskt Tenn. Vi ringde upp henne för att prata om glasets inneboende kraft och konstnärlig integritet – något hon, märker vi snart, behärskar fullständigt mästerligt.

Annons

Vill du börja med att berätta lite om dina nya objekt för Orrefors – Cut in Number och Lumière?
Cut in Number är en slipad serie. Tre cylindrar i två olika mönster. Jag började en gång i tiden på Orrefors med drömmen om att få slipa glas. Sedan jag var liten har jag älskat det. Ljusbrytningarna i de slipade skären visar glasets inneboende kraft. Under mina år som formgivare har det inte riktigt funnits någon marknad för det slipade glaset, men år 2008, strax innan Orrefors glashytta stängde ner, gjorde jag en slipad serie – Crystal Eye. Den hade polerade skär, och i Cut in Number har jag gjort precis tvärt om – matta skär. Jag tycker det är roligt att jag, efter att ha fått lite avstånd i tid, kan återkomma till uttryck jag haft tidigare och ändå hitta nya vägar.

Den nya serien Cut in Number består av tre cylindrar och finns i två olika mönster.

Lumière tyckte jag var väldigt rolig att formge. Det är en ljusstake helt utan manschett, vilket gör att den nästan ser naken ut. Själva ljuset blir bara som en förlängning av staken. Sen tycker jag också att det blir så vackert med glas och metall. Det är två material som både reflekterar ljus och tar fram varandras egenskaper. Jag är väldigt förälskad i Lumière!

Två av cylindrarna i serien Cut in Number.
Ljusstaken Lumière.

”Det är ett material som inte alltid beter sig som jag vill eller tänkt, vilket gör att jag aldrig tröttnar”

Glas är ju ett väldigt speciellt material. Hur kom det sig att du började arbeta med just glas?
– När jag gick keramiklinjen på Konstfack i slutet av 60-talet ingick glasundervisning under de två sista åren. Jag gjorde praktik på Johansfors Glasbruk och fick sedan anställning och började arbeta där direkt efter att jag hade gått ut Konstfack. Jag älskade materialet och hyttan och allt som hade med glas att göra, men det som jag tyckte om, det funktionella, klara glaset, var inte det de ville att jag skulle göra. Jag blev kvar i fyra år. Det var väldigt sorgligt, men steget att sluta när det kändes fel var nödvändigt för mig. Det har jag haft med mig som en positiv erfarenhet genom hela mitt yrkesliv.

Faten Pond av Ingegerd Råman
Ingegerd Råmans klassiska serie Pond.

Vad är det som fascinerar mest med glas?
– Just det klara glaset har blivit väldigt viktigt för mig. Jag vill få folk att se dess skönhet. Hur det reflekterar och speglar ljuset. Man är försvarslös mot materialet glas. Det är ett material som inte alltid beter sig som jag vill eller tänkt, vilket gör att jag aldrig tröttnar.

Hur hoppas du att andra upplever dina objekt? Finns den tanken med under skapandeprocessen?
– Helt ärligt så tänker jag inte på det. Jag resonerar så här: jag är ”the judge” för min design. Om jag tycker att det är färdigt och att det finns balans mellan skönhet och funktion, så är det tillräckligt. Sedan ger det mycket kraft när jag ser att andra använder och gillar föremålen jag har formgivit, men det är inget jag tänker på under själva processen. Om någon inte tycker om mitt uttryck så gör det mig ingenting. Det är mångfalden som gör livet rikt. Jag kan bara utgå från mig själv.

”En lärdom jag har dragit av allt det här är hur otroligt viktigt det är i en hantverksindustri att kunna förstå produktionen – se fabriken, ha närhet till och träffa människorna på plats”

Finns det något du drömmer om att göra som du ännu inte gjort?
– Förut brukade jag alltid säga kastruller! Det låter så komiskt. Men om någon ringde och frågade mig skulle jag nog få superångest, eftersom kastruller måste vara något av det svåraste man kan göra. När jag får ett uppdrag är första tanken alltid ”åh, vad kul” och nästa tanke ”det kommer aldrig att gå”. Så är det nog för många i mitt yrke, eller? Det jag drömmer mest om är att arbetet jag håller på med ska bli så bra som möjligt.

Hur tycker du själv att din formgivning har utvecklats genom åren? Är processen fortfarande densamma eller har den förändrats?
– Jag jobbar på samma sätt som jag alltid har gjort. Jag har min blyertspenna och mitt smörpapper. I coronatider har jag inte kunnat åka ner till fabrikerna ute i Europa, utan fått sitta och försöka förklara saker över telefon. Det har varit plågsamt. En lärdom jag har dragit av allt det här är hur otroligt viktigt det är i en hantverksindustri att kunna förstå produktionen – se fabriken, ha närhet till och träffa människorna på plats. Allt går men det blir mycket svårare. Nu vill jag vänta med att göra något tills världen öppnar igen!

Orrefors lanserar Cut in Number och Lumière tillsammans med Ingegerd Råmans klassiska serie Pond den 22 februari. Objekten säljs exklusivt på Svenskt Tenn.

Ingegerd Råman vid ritbordet.
Annons