Ännu en stol har sett dagens ljus – den här går under namnet Brace Chair och är designad av Jonas Wagell för Mitab. Vi frågade Jonas om utmaningen i att formge en möbel som redan finns i så oändligt många varianter. Hur uppfinner man stolen på nytt?
Foto: Osman Tahir
Vad var briefen för Brace Chair, och hur angrep du den?
– Med Brace ville vi skapa en stol som upplevdes visuellt lätt, men ändå gav generös sittkomfort och kunde erbjuda lite längre sittande. Den tunna stålrörskonstruktionen får stabilitet genom att karm, ben och sits tillsammans skapar en typ av korsstag, vilket också har gett namn åt stolen. Sits och rygg har varsamt böljande former av formpressat fanér för att skapa stor kontaktyta mot kroppen, och med möjlighet till en klädd sits förhöjs bekvämlighet och det inbjudande uttrycket ytterligare.

”Som designer tror jag att man utvecklar sitt eget uttryck och formspråk med tid och erfarenhet”
Det finns ju så otroligt många stolar i världen. Är det inte svårt att skapa något som inte redan finns? Hur gör du för att undvika upprepning?
– Det kan naturligtvis vara supersvårt! En grundförutsättning är förstås att försöka skapa möbler med ett eget uttryck och karaktär som har en chans till ett långt liv och brukande. Detta är ofta sammankopplat med material och kvalitet i tillverkning, men också förmågan att se förbi kortsiktiga trender. Som designer tror jag att man utvecklar sitt eget uttryck och formspråk med tid och erfarenhet, och lär sig att lita på den processen oavsett vilken typ av föremål man får i uppdrag att formge.

”Det har varit en spännande utmaning att försöka skapa en relevant och berättigad stol av något så otrendigt som en stålrörsmöbel”

Vilka är de främsta skillnaderna mellan att designa objekt för privata och offentliga miljöer?
– Privat och offentlig miljö har närmat sig varandra och man började prata om ”soft contract” redan för ett tiotal år sedan. Rent estetiskt och stilmässigt är skillnaderna mindre i dag, men det kan finnas högre krav på till exempel städbarhet, slitage och säkerhet för offentlig miljö, och naturligtvis är det olika praktiska förutsättningar fortfarande. Som designer har man i uppdrag att formge för ett företag och ett varumärke och det är i den kontexten man måste förhålla sig till varje möbel och föremål.
Vad har varit mest givande under arbetet med Brace Chair? Har du lärt dig något som du tar med dig till framtida projekt?
– Mitab kommer ur en tradition med möbler för klassisk offentligmiljö där tillverkning med bockade stålrör varit en grundpelare från start. Det har varit en spännande utmaning att försöka skapa en relevant och berättigad stol av något så otrendigt som en stålrörsmöbel.