Det finns en ny designvecka i stan. I september öppnar designstudior, showrooms och pop-up-ytor upp för såväl branschfolk som den designintresserade allmänheten. Här är allt du behöver veta om Stockholm Creative Edition.
23–29 september äger den första upplagan av Stockholms nya designvecka, Stockholm Creative Edition, rum. Till skillnad från tidigare designveckor och -mässor, främst tillgängliga för branschen, bjuds här även allmänheten in att besöka de många evenemangen runt om i stan. Vi pratade med Ulrika Kjellström Attar, som tillsammans med Philippe Attar är initiativtagare till veckan, för att få veta mer.
Vad är Stockholm Creative Edition?
– Det är en ny designvecka i Stockholm där vi visar den bästa svenska designen. Vi tycker att den har hamnat lite i skymundan den senaste tiden. Och så blir Stockholm fonden för upplevelsen och utställningarna på ett härligt och generöst sätt – staden öppnar upp showrooms, studios och pop-up-ytor. Ett designevenemang som även inbegriper konsthantverk och mat och som sätter upplevelsen i centrum.

”Ett designevenemang som även inbegriper konsthantverk och mat och som sätter upplevelsen i centrum”
Vilka är ni, och hur kom ni på idén till Stockholm Creative Edition?
– Vi har en bakgrund inom design och kommunikation och har ett eget företag som arbetar med konceptutveckling mot fastighetssidan, inredningskoncept och hotellutveckling. Med Stockholm Creative Edition har vi tänkt att vi ska utveckla ett evenemang som vi själva skulle vilja gå på. Vi har rest så mycket på olika evenemang genom åren och vet vid det här laget mycket om vad som funkar och inte funkar och vad vi tror kommer kännas intressant framöver.


”Här hamnar man mer bakom kulisserna och får träffa designers för att höra om processen bakom produkter och tillverkning”
Vi har sedan tidigare Stockholm Design Week som är väldigt stor inom designbranschen. Varför bestämde ni er för att skapa en designvecka som även vänder sig till allmänheten?
– Vi vet att det finns en stor designintresserad allmänhet som gärna vill få tillgång till intressanta varumärken och designers. Här hamnar man mer bakom kulisserna och får träffa designers för att höra om processen bakom produkter och tillverkning, med mera. Och se helt ny design presenteras för första gången. Vi vill bjuda in till en mötesplats där kunskap och inspiration kring designbranschen kan delas.

Vad kommer vi kunna se under Stockholm Creative Edition?
– Vi har valt ut progressiva varumärken och producenter – alla med samma höga ambitionsnivå och målbilden att etablera ett koncept som växer sig starkare under kommande år. Många av företagen producerar lokalt och i lokala material. Det är allt från små helt nystartade producenter som Reform Lab och Atelier Sandemar till de största varumärkena som Fogia och Tarkett. Vi tycker att det är den mixen som gör det extra spännande.
Vad hoppas ni att besökarna ska ta med sig från evenemanget?
– Nya och unika upplevelser. Och en massa inspiration förstås.
Vad ser ni själva mest fram emot?
– Att få träffa folk i branschen och få fylla på med nya intryck. Vi ser verkligen fram emot en höst med nya möten och kunskaper.
Mer information hittar du på stockholmcreativeedition.com där programmet för veckan även uppdateras löpande.