Omer Arbel utmanar med okonventionella lampor - By RUM
Annons
Design

Omer Arbel utmanar med okonventionella lampor

Medgrundare och formgivare av belysningsföretaget Bocci – Omer Arbel är lampformgivaren som föredrar sina lampor släckta.

Annons

Någonstans i gränslandet mellan lampor och ljussatt konst befinner sig Bocci. Det okonventionella belysningsföretaget med rötter i Kanada har gjort sig kända för sitt innovativa och skickliga hantverk. Deras eleganta och skulpturala belysning berör och förför. Själva menar de att det inte är funktionen hos en lampa som är det primära. 
– Det har aldrig varit en prioritet att våra lampor faktiskt ska skänka en signifikant mängd användbart ljus till den yta eller det rum de är placerade i. Jag vill att ljuset snarare ska aktivera dem på ett skulpturalt sätt, vilket det också gör i de flesta fall. Men för det mesta tycker jag att de är vackrast släckta, berättar Omer Arbel.

”Metoden i sig skapar en form, unik från ett objekt till ett annat.”

Annons

I en bransch där det slutgiltiga resultatet vanligtvis är det centrala, går Bocci mot strömmen och ser slutobjektet som sekundärt. Det är resan som är målet. Här står tillverkningsprocessen i centrum.
– Vi lägger stort fokus på att ständigt utveckla nya metoder och tekniker, snarare än på specifika former. Metoden i sig skapar en form, unik från ett objekt till ett annat. Jag ser min roll lite som en musikkompositörs, det kommer att låta och uppfattas emotionellt olika, beroende på vem det är som tolkar stycket.

Omer Arbel är formgivaren som tillsammans med entreprenören Randy Bishop år 2005 grundade Bocci. Detta efter att de träffats på New York Design Week där Omer ställde ut en prototyp av vad som kom att bli företagets första lampa: serie 14. Lampan gjorde succé och är än idag storsäljare. En betydande del av Omers tidiga karriär innefattade praktik och arbete på arkitektbyråer, vilket tydligt märks i hans design, i synnerhet hur hans lampor påverkar utrymmet runt dem. Redan i ung ålder stod det klart att skapandet skulle bli centralt i hans liv.  
– Så länge jag kan minnas har jag velat bli arkitekt. Jag har alltid älskat att skapa med mina händer, oavsett skala, så det var naturligt för mig att bli formgivare och designa objekt. Är byggnader objekt? Jag är osäker.

Boccis objekt skapas med komplexa designprocesser som kräver talang och erfarenhet. Ett exempel är lampserien 84, som består av klart glas som omsluts av ett kopparnät och sedan doppas i ytterligare ett lager hett, klart glas, innan luft blåses in så att glaset lätt pressas ut genom nätet och skapar ett vackert mönster. Resultatet är magnifikt. Ett annat exempel är serie 14, företagets första och en av storsäljarna. Lampan består av två handgjorda halvsfärer i eldfast glas som bildar en glob i vilken ett cylinderformat, frostat inre rymmer ljuskällan. Eftersom tillverkningen sker för hand blir varje lampa unik i utseende och proportion. Omer Arbel har alltid fascinerats av glas som material och dess mekaniska, fysiska och kemiska egenskaper.

Annons

– Ett transcendent sätt att svara på varför så många av våra lampor består av glas är mitt livslånga kärleksförhållande till glas – dess mystik, emotionella djup, komplexitet och det sublima. Ett mer pragmatiskt svar är att det helt enkelt är det mest tillgängliga materialet för mig eftersom vi har glasateljén intill vår studio. Det medför en tillgänglighet, ett okomplicerat förhållande till att skapa prototyper och att idéer kan få flöda fritt mellan mina kreativa medarbetare. Jag är väldigt intresserad av andra typer av material, men har helt enkelt inte samma tillgänglighet till dem.

”Mycket av vår design går ut på att närma sig en komposition där vi utgår från atmosfären vi vill skapa”

Skulle du säga att Boccis lampor har en specifik designestetik?
– Eftersom varje design vi har skapat är resultatet av en teknik som vi har tagit fram så anser jag inte att det finns något större estetiskt släktskap dem emellan. Vad som däremot förenar dem är vår ambition att undersöka elementära kvalitéer i material, snarare än den slutgiltiga formen.

Bocci utmanar hur vi traditionellt ljussätter våra hem, med en centralt placerad takkrona, arbetsbelysta kök och badrum och punktbelysning för trivseln.
– Mycket av vår design går ut på att närma sig en komposition där vi utgår från atmosfären vi vill skapa och hur objektet kommer att uppta den yta och den volym det placeras i. I bästa fall så hjälper våra lampor sin ägare att utnyttja ytan de ska uppta på ett mer naturligt sätt än vad de annars hade. Ta en solnedgång i en storstad full av föroreningar som ett exempel – de är absolut spektakulära. Varför? Jo, därför att atmosfären är tjock och det finns mer partiklar som absorberar, bryter och reflekterar ljuset. Jag försöker att skapa samma sak med några av våra objekt.

”Det mest varaktiga och hållbara vi kan göra för miljön är att skapa objekt som aldrig blir utbytta.”

Miljömedvetenheten är större i dag än någonsin och hållbarhet är, som den bör, på allas agenda. 
Men där många företag i dag har fått miljöanpassa produktionen är det snarare någonting som genomsyrat Boccis verksamhet från start. 
– Varför gillar människan antikviteter, vad är det som gör att ett hundra år gammalt hantverksmässigt träbord är långt mer värdefullt i dag än när det tillverkades? I kontrast, varför slänger vi vårt Ikeabord i återvunnen fiber tre år efter det att vi köpte det? Och vilket är det mest hållbara alternativet? Det mest varaktiga och hållbara vi kan göra för miljön är att skapa objekt som aldrig blir utbytta. De får gärna repareras och återställas, men aldrig slängas. Vårt mål är att skapa tidlösa, välgjorda, vackra, meningsfulla och relevanta objekt som aldrig kommer att ersättas, utan snarare uppskattas mer med åren. I min mening är det så vi kan bidra till en hållbar framtid.

Publicerades i Nya Rum nr 2-2020

Lämna en kommentar

Annons