Hermès ikoniska sidenscarf är sedan länge älskad av kändisar och kungligheter över hela världen. Det här är historien bakom den tidlösa accessoaren tillika designklassikern.
När det franska varumärket Hermès startade 1837 hade det till en början inget med mode att göra. Man tillverkade då sadlar och seldon för överklassen, och grundaren, Thierry Hermès, arbetade snabbt upp ett rykte om sina varors höga kvalitet.
På 1920-talet sker ett skifte och Hermès börjar intressera sig för dam- och herrekipering. Klockor, smycken, sporttillbehör och inredning börjar utvecklas.
Hundra år efter Hermès födelse, 1937, lanserades den första scarfen (även kallad ”Carré”, som betyder fyrkant på franska) med ett motiv av en grupp sällskapsspelande kvinnor – Jeu des Omnibus et Dames Blanches.



Fåglar, fasaner, sadlar, hästar, döda kaniner, grafiska synvillor och spektakulära djungelscener är bara några av de cirka 2 500 originalmönster som skapats.
Hermèsscarfen är älskad av kändisar och kungligheter över hela världen, och har fått skjuts i resan mot sin ikoniska status genom namn som Audrey Hepburn, Grace Kelly, Jackie Kennedy, Madonna och drottning Elizabeth II.

Ett av de mest klassiska mönstren, Brides de Gala, designat av Hugo Grugkar, har omformats över 80 gånger med olika färger, storlekar och andra utsmyckningar.
2020 öppnade Hermès sin första butik i Sverige. Flaggskeppsbutiken på 216 kvadrat ligger på NK i Stockholm, där allt från serviser till skor och möbler erbjuds.
Hermès är raka motsatsen till snabbt mode och massproduktion, och de har valt att behålla huvuddelen av sin tillverkning och sina 43 ateljéer i Frankrike. Många plagg, väskor och accessoarer kräver förhandsbeställning för att produktionen ska kunna fortgå i den takt som krävs för att uppfylla Hermès krav på exklusivitet och gediget hantverk.
Publicerad i Rum Hemma nr 2-2021