En blå och mångsidig klassiker som kan hittas i de flesta hushåll. Ikeas Frakta har hängt med i närmare 30 år och lär förmodligen hänga med i 30 till, minst.
Ikea-kassen har funnits sedan mitten av 1980-talet. Ingvar Kamprad ville underlätta för kunderna och tog därför fram en gul kasse i slitstarkt material som man kunde lägga varorna i, både inne i varuhuset och på väg hem.
År 1996 utökades sortimentet med de blå Frakta-kassarna som man bara kunde köpa med sig hem. Detta för att man lättare skulle kunna se vad som var betalt och inte.

Formgivarna bakom Ikeas ikoniska kasse är syskonduon Marianne och Knut Hagberg. De sökte båda tjänsten som dekorchef för Ikeas Europavaruhus 1979 och lyckades bland 103 sökande landa tjänsten att dela på.

Tvättpåse, flyttkasse, strandväska, vedkorg. Användningsområdena för den klassiska Ikea-påsen är oändliga och vi slår vad om att det finns minst en hemma hos dig!
Under våren 2017 släppte lyxmodemärket Balenciaga en stor blå väska som var slående lik Ikeas. Den största skillnaden mellan dem är egentligen prislappen – Ikeas Frakta kostar 7 kronor, medan Balenciagas Arena Tote går loss på dryga 20 000 kronor.
De amerikanska nätbutikerna Pleasures och Chinatown Market lanserade maj 2017 en keps som tillverkats av de blåa Ikea- kassarna. Frakta Cap såldes för 38 dollar i en limiterad upplaga på 100 exemplar – vilka sålde slut redan under pre-salen.
Frakta är tillverkad av det syntetiska materialet polypropen, rymmer 71 liter och tål en maxvikt på 25 kilo.
Varje år säljer Ikea 65 miljoner exemplar av Frakta, vilket betyder att den genererar 325 miljoner kronor i intäkter varje år. För Ikea-koncernen är det dock en liten del av den totala omsättningen på närmare 300 miljarder kronor.

Publicerad i Rum Hemma nr 7-2017