Studiobesök bland kompromisslöshet och ekivoka vaser - By RUM
Annons
Design

Studiobesök bland kompromisslöshet och ekivoka vaser

Vi kliver in i studion hos Viktor Erlandsson, grundare av Straight Design Studio, för att prata om perfektionism, en obscen vas och hur han ser på samtidens mest brännande ämne – hållbarhet.

Annons

”Så då är det 10-årsjubileum i år?”
– Ja, det blir det ju! säger Viktor Erlandsson något förvånat medan han skummar en cappucino i espressomaskinen. Vi hälsar på Viktor i studion vid Odenplan i Stockholm. Tydligen hela tio år efter att Straight Design Studio först startades. Tiden går fort.

Viktor Erlandsson startade Straight Design Studio tillsammans med en annan kille från samma designskola redan under skoltiden. Sedan dess har Viktor drivit designstudion i olika konstellationer och arbetat både själv och ihop med andra medarbetare. I dag består kärntruppen av honom själv och art directorn Gabriel Madison. Tillsammans täcker de kompetenser inom allt från arkitektur och möbeldesign till grafisk design och varumärkesbyggande.
– Det är alltid svårt att svara på vad vi gör, det går inte att sätta en titel, det blir för många! Men man kan säga att Straight Design Studio står på tre ben – produktdesign, arkitektur och grafisk design/creative direction, förklarar Viktor.
– Och sen gör vi också allting där emellan, tillägger han.

Prototyper i studion hos Straight Design Studio
Prototyper i studion.

När vi besöker studion, efter ett för branschen minst sagt turbulent år, har Straight Design Studio gjort sitt bästa år någonsin. Trots en osäker start skulle gemene mans ökade tid i hemmet visa sig innebära fler uppdrag för Straight.
– I början av året hade vi precis lanserat en kollektion tapeter för Photowall, och precis som för alla andra gick försäljningen först ner. Men det tog inte lång tid innan det vände. Plötsligt ökade försäljningen nere i Europa. Det var ju lockdown där och alla satt hemma. Då är det lätt att beställa tapeter på nätet och lägga tid på att tapetsera själv. Samtidigt hade privatpersoner börjat höra av sig till oss för att få hjälp med färgsättning och liknande, och framför allt det har betytt mycket för oss under det här året. Vi har aldrig haft så mycket att göra! Det är jätteskönt att vi är så förskonade.

Bord och vas ur kollektionen Artefacts
Matbordet, som på sätt och vis låg till grund för hela Artefacts-kollektionen, har en bordsskiva i diabas – en tålig stensort som bryts i nordöstra Skåne.

Och inte nog med att uppdragen har trillat in, de har även lanserat sin första egenproducerade kollektion möbler och objekt – Artefacts.
– Jag har aldrig haft någon önskan om att vara producent. Jag vill inte hålla på med produktion och lagerhållning och sälj. Det är inte intressant. Men i och med att de här produkterna är ganska speciella – och ganska dyra – kan de också vara beställningsvaror, och då blir det mycket enklare för oss att producera dem. Det är produkter som vi inte har kompromissat med, utan de är precis så som vi vill att de ska vara.

Sidobord ur kollektionen Artefacts hos Straight Design Studio
Sidoborden i Artefacts-kollektionen är ritade utifrån det stora matbordet och bygger på samma konstruktion och proportioner fast i olika komposition.

”Det ska vara rätt, och allting kan alltid raffineras lite!”

Han berättar om hur fröet till kollektionen såddes i och med det stora matbordet i diabas och stål, som i sin tur kom till under ett renoverings- och inredningsprojekt som han ledde åt sina föräldrar. Utifrån matbordet ritade han även två mindre sidobord som byggde på samma komposition, men när det sedan kom till att pitcha möblerna för en producent tog det snart stopp. 
– Ganska snabbt kände jag att det var viktigt för mig att bordet skulle vara just i diabas – det skulle bli ett dyrt bord oavsett, och då ska det vara toppkvalitet. Jag la ner projektet med att försöka få in det hos någon producent, men var ändå inte helt redo att låta det dö. Samtidigt höll vi på med ett annat projekt, en vas. Det blev inte heller av, men jag kände att jag gillade den väldigt mycket, den är kul! säger han och visar upp en stolt upprest glastub som vilar i 45 grader mot en rundad bas.

Den är lite …
– Lite obscen! Arbetsnamnet var Errection. Nu heter den Artefact no. 3, det är lite snällare. Vi pratade med några om att producera den, men svaret vi fick var att den var för obscen. Då kände jag, ”ska den också behöva dö?!”. Så vi bestämde oss för att producera den själva.

Ekivoka vaser och tallrikar ur kollektionen Artefacts av Straight Design Studio
Ekivokt! Vasen Artefact no. 3 gick först under arbetsnamnet ”Errection”, men hamnade i Artefacts-kollektionen då den tilltänkta producenten ansåg den vara för obscen. En stor inspirationskälla till vasens form var Ettore Sottsass berömda vas Shiva.
Annons

Och på den vägen är det. Artefacts-kollektionen består nu av ett matbord, två sidobord, den ekivoka glasvasen och två tallrikar.
– Tanken är att vi kommer ha den här kollektionen, som just nu består av sex produkter men som också skulle kunna växa. Den kan utökas med en produkt eller tre produkter – det finns inga regler utan bara det vi känner för att göra i stunden.

Att bara göra det de känner för att göra tycks snarare vara regel än undantag hos Straight Design Studio. Kompromisserna lyser med sin frånvaro. Viktor berättar om renoveringsprojektet han ledde i sina föräldrars hus, och hur han med bokstavlig millimeterprecision översåg arbetet.
– Jag tror att det var först den tredje plattsättaren jag godkände. Jag ville inte ha mer än två millimeter bred fog, för den måste ju matcha det gamla kaklet, och förr hade man mycket tunnare fog. Den här tredje killen sa att han inte kunde garantera två millimeter men lovade att den inte skulle bli bredare än tre. Så då sa jag okej. Efteråt har jag gått och mätt, och fogen är inte bredare än 2,5 millimeter någonstans.

”Jag släpper inte ifrån mig något som jag inte tror på. Vill någon ha något annat är det bättre att de ritar det själva”

Projektet kantas av liknande anekdoter. Målmedvetenhet och envishet har lett till att problem stötts och blötts tills den bästa lösningen till slut uppenbarat sig – och den bästa lösningen är alltid den som inte grumlar Viktors vision. Han visar upp små skruvfunktioner längst ner på diabasbordens ben som gör dem möjliga att justera i de fall borden står på ojämnt underlag – inga ihopvikta kartongbitar ska tryckas in under de här bordsbenen. Han förklarar hur tallrikarna i Artefacts-kollektionen har fått små piggar och urgröpningar som ska stötta upp maten för att den ska ligga stadigt – och snyggt – på tallriken.
– Lägger man ostron på ett vanligt fat tippar de över och rinner ut, men här kan man balansera ostronet på piggarna.
Allt är exakt uträknat, inget lämnat åt slumpen.

Skulle du kalla dig perfektionist?
– Absolut! Snarare sjukligt eller autistiskt intensiv. Det ska vara rätt, och allting kan alltid raffineras lite!

Viktor Erlandsson, grundare av Straight Design Studio
Viktor Erlandsson har drivit Straight Design Studio i tio år.

”Är det ens etiskt korrekt att rita nya produkter?”

Det känns som att du ogärna kompromissar. Hur är det då att rita möbler eller inredningar till privatpersoner som kanske har sina egna tankar och idéer om hur saker ska vara?
– Så länge det de säger är vettigt och korrekt så är jag med! Nej, men det är också kul. Jag släpper inte ifrån mig något som jag inte tror på. Vill någon ha något annat är det bättre att de ritar det själva. Någonstans kommer de ju till mig för att de vill ha det jag gör. Sedan får man justera saker för att funktionen ska möta kundens behov, men det är en annan sak. Kompromissar gör jag inte, då hittar jag hellre än helt annan idé som gör att alla blir nöjda.

Vasen Orb för Klong, ritad av Straight Design Studio
Vasen Orb för Klong tillhör Straight Design Studios mest välkända alster.

Vad är det svåraste med att vara en designstudio i dag?
– Det finns så otroligt många duktiga formgivare, så konkurrensen är det svåra. Att ta sig in och att synas bland allt som släpps. I dag är det också så mycket miljöprat, vilket kan vara en svårighet. Dels med materialval, men också – är det ens etiskt korrekt att rita nya produkter? Hållbarhet för mig handlar egentligen inte så mycket om material. Eller, det är ju självklart att man inte ska använda dåliga material – man ska inte låta barn kroma plast. Men snarare handlar det, för mig, om att jobba med form som är hållbar. Jag vill inte rita en produkt som senare ska bytas ut, jag vill rita en produkt som man ska tycka om, vilja köpa och sedan ha kvar.

Vad händer för Straight Design Studio inom den närmsta framtiden?
– Vi jobbar med en privat bostad nere i Skåne, där vi även ska utforma trädgården. Vi håller också på att rita en tapet som förhoppningsvis ska sitta i taket i en privat bostad, och vi har några specialritade möbler för privatpersoner på gång, så det är jättekul. Sen går ju det mesta inte riktigt att berätta om ännu …

Vår eftermiddag slutar med att Viktor ändå berättar om alla de där sakerna han inte kan berätta om. Han visar prototyper och berättar om spännande uppdrag som ligger och drar i startgroparna. Nya fält som ska utforskas, fler titlar som ska erövras. Fler produkter som med minutiös noggrannhet ska räknas och filas på och sedan filas på igen. Allt kan alltid raffineras.

Annons