Kan ett doftljus vara mer än bara en snygg och väldoftande produkt? Grundarna bakom doftvarumärket Muro Scents styr bort från det kommersiella tänket och tar istället sikt på sinnrika upplevelser.
Text: Linn Wiklund Wandrup
Wolf Fischer och Biola Kadiri Fischer var trötta på att jobba med enbart vinstdrivande arbeten och ville hitta ett större syfte. År 2015 gjorde de slag i saken. Snart anslöt vänner och bekanta, och i dag står 14 personer bakom doftvarumärket Muro Scents.
Hur startade Muro Scents?
– Många av oss har jobbat mer kommersiellt och inom media tidigare och kände att vi var en del av något ganska banalt. Vi ville hitta en form att arbeta som bidrog till en upplevelse men också skapade reaktion. Doftindustrin är hyfsat outforskad men det finns flera tusen år av historia att gräva i här. I dag blir vi matade med förlegade kampanjer om vad parfym är och ska vara – i många fall en kommersiell produkt. Vi vill istället ta fram och utveckla något som kan bidra med en känsla och ett uttryck, baserat på vårt arv, säger Wolf Fischer, grundare av Muro Scents.

”Vi vill inte att våra dofter tar över, de ska snarare tillföra något vackert och suggestivt.”
Var hämtar ni er inspiration?
– För över 40 000 år sedan började människan rista motiv som speglade deras inre. Det kunde vara djurskepnader, natur, geometriska mönster, koder och alla möjliga skildringar. Dessa grottmålningar har existerat över hela världen, och det ledde oss till ”muro”, som betyder vägg på spanska. Muro Scents inspireras av vårt världsomspännande ursprung, globala kulturarv, identitet och människans värde.



Hur tar ni fram era produkter?
– Vi utgår hela tiden från vårt manifest när vi tar fram produkter eller formspråk. Musik, film, konst, arkitektur och kultur bidrar med mycket inspiration, så väl som olika sinnesstämningar, känslor och upplevelser. Vi vill inte att våra dofter tar över, de ska snarare tillföra något vackert och suggestivt. I dag hittar man Nordic Musk, Palo, Bakai och Kyara i sex olika former: rökelse, parfymolja på flaska och som roller, doftspray till hemmet, doftpinnar och doftljus i vårt sortiment.

Varför gör ni detta?
– Vi vill skapa en behagligare och mer inkluderande värld genom dofter, historia och associationer.
Hur ser framtiden ut för Muro Scents?
– Vi kommer att fortsätta ifrågasätta normen och bidra med nya intryck.
Muro Scents
Vad: Dofthus
Var: Stockholm & Tokyo
Grundat: År 2015
Instagram: @muroscentsco
Hemsida: muroscents.com
Publicerad i Rum Hemma nr 1-2020