Fyller 10 – så har Nya Rum utvecklats genom åren - By RUM
Annons
Inredning

Fyller 10 – så har Nya Rum utvecklats genom åren

Vår systertitel, inrednings- och arkitekturmagasinet Nya Rum fyller tio år! Vi tog ett snack med chefredaktör Josefin Udén för att få veta mer om tidningens resa genom sitt första decennium.

Annons

Nya Rum fyller 10 år. Grattis! Vi börjar med en sportfråga – hur känns det?
– Svårt att sätta ord på känslorna, de är så många. Skoja, känns väl kul antar jag? Jag har inte reflekterat så mycket. Mer än att det blev uppenbart, nu när vi gick igenom allt inför jubileumsnumret, hur oerhört mycket fint och kul material vi har producerat under åren.

Vad var Nya Rum från början, och vad är Nya Rum i dag? På vilket sätt har tidningen utvecklats under de här tio åren?
– På ett sätt så är det ju samma tidning. Men den var kanske lite stel i formen när jag kom in. Vi hade alltid fasadbilder på omslaget, vilket nog förstärkte intrycket av att vi var en arkitekturtidskrift och kanske skrämde bort en del läsare. Det var väl den första förändringen som jag genomförde: att hoppa in i arkitekthemmet och visa upp inredningen på omslaget istället. Med åren känner jag att Nya Rum har blivit som en person. Typ. Jag tror att alla vi som har arbetat med den ganska snabbt kan avgöra vad som är Nya Rum och inte. Liksom ”tycker Nya Rum att det här är fint eller inte”. Det kanske i och för sig är motsatsen till utveckling?

Under Nya Rums första levnadsår, 2011, var det allt som oftast fasader som prydde omslagen.
Annons

”Med åren känner jag att Nya Rum har blivit som en person.”

Nr 7-2012 var bland de sista numren med en husfasad på omslaget.
2013 hade tidningen fått ny design och dessutom flyttat inomhus för gott. Kritvita väggar var fortfarande i ropet.
2014 hade den industriella glasväggen gjort entré – i våra hem och på Nya Rums omslag.
I nr 2-2015 riktades fokus, lite otippat, mot konkursdrabbade staden Detroit.

Du har varit chefredaktör under nästan nio av Nya Rums tio år i livet. Hur skulle du säga att tidningen har präglat dig, och vilken prägel har du i din tur satt på tidningen?
– Mitt design, arkitektur- och inredningsintresse har alltid varit stort, men i dag genomsyrar det ju bokstavligen min vardag. Vilket definitivt har fått mig mer osäker på min egen stil. Eftersom mina dagar går ut på att plöja allt möjligt fint så kan det svänga enormt kring vad jag vill göra med mitt eget hem. Men självklart finns ju jag där mitt i någonstans – vad jag roas av i form av musik och kultur osv, och det är ju det som i slutändan avgör. Och precis just det har även präglat tidningen. Jag har nog töjt lite på gränserna för vad man generellt kan förvänta sig att läsa om i ett inredningsmagasin. Det finns ju så mycket kul att fördjupa sig i! Vi har haft temanummer om allt från musik till Japan, film, växtlighet, Finland och ett helt nummer om konkursdrabbade Detroit.

Under tio år hinner man se många trender komma och gå. Är det någon du har blivit särskilt förälskad i, och någon du snarare förfärats över?
– Begreppet trend är någonting jag tycker är svårt att förhålla sig till. En början och ett slut. Vill man inte att allting ska vara tidlöst? Pretentiöst och trist svar kanske. Jag vet inte om man kan kalla det för en trend, men att Oscar Properties hade modet att ta in världsledande arkitektkontor som OMA och Bjarke Ingels BIG för att skapa nya landmärken i lilla Stockholm tycker jag är coolt. Jag skulle inte ha något emot om det blev en trend i Sverige, att vi här och var fick inslag av oväntade fasader som deras skapelser. I mindre skala är jag glad över att våra hem har fått lite mer liv i form av färg på senare år. Sedan tycker jag personligen att det är absurt med människor som envisas med att ha böckerna inåtvända i bokhyllan för att skapa någon slags enhetlig känsla färgmässigt. Jag begriper det inte. Färgsortera är även det trist – men det gör mig inte lika irriterad.

Nya Rum nr 7-2016.
Annons

”Det är kul med förändring och vi har sett ut som vi gör ett tag nu, så det är dags för en ny kostym.”

Nr 5, 2017, fokuserade på finsk formgivning …
… medan nr 5, 2018, tillägnades Japan.
Designklassiker är en del av Nya Rums dna. Här på omslaget till nr 6-2019.
Årets oktoberomslag blev en personlig favorit hos redaktionen.

Ni gör alltid så fina omslag! Har du någon personlig favorit?
– Tack – kul att höra! Vi lägger ner stor möda på våra omslag och fotojobb i tidningen eftersom det är så viktigt, det första intrycket i tidningshyllan. Där har man ibland bara en chans att attrahera. En av mina personliga favoriter är nog nr 10 från i år. Alla inblandade kände nog att vi träffade helt rätt där.

Hur föreställer du dig Nya Rum i framtiden?
– Jag hoppas på att vi inom en snar framtid börjar fila på formen för Nya Rum 4.0. Inte för att vi ska göra om produkten på något radikalt vis, men göra den ännu lite finare helt enkelt. Det är kul med förändring och vi har sett ut som vi gör ett tag nu, så det är dags för en ny kostym. Mer än så vågar jag inte sia om.

Ännu mer om Nya Rums utveckling, listor och spaningar från stilsäkra medarbetare och favorithem genom åren hittar du i deras jubileumsnummer som just nu ligger ute i tidningshyllorna.

Annons